Rid på min kæphest
En af mine personlige kæpheste er at hade forbrugerprogrammer, der vildleder folk og bilder dem ind, at de har rettigheder, de ikke har, så de føler, at de retmæssigt kan svine ansatte i forskellige virksomheder og butikker til.
Kontant er et godt eksempel på et af disse forbrugerprogrammer, og i denne udsendelse, som jeg i går aftes blev henvist til af nogle ligesindede, gik de over stregen.
Så jeg gik ind på www.dr.dk og valgte "Satire" i menuen i håb om at finde en mailadresse til Kontant. Det lykkedes desværre, så jeg måtte bruge søgefunktionen, der gav mig mailadressen til redaktøren for Kontant, Lisbeth Kølster.
Og så skrev jeg da lige en mail til hende:
------
Hej Lisbeth
Jeg har lige siddet på DRs hjemmeside og set det nyeste afsnit af Kontant efter opfordring fra nogle, der ligesom jeg ved lidt om ADSL teknologien.
I taler om en hr Gert Nielsen, der ikke får den båndbredde, han er blevet lovet af TDC.
Jeg forstår jeres argumenter, men jeg er frustreret over jeres ensidede dækning af sagen, da i enten ikke har sat jer ind i teknologien, eller bare har valgt at tilsidesætte jeres viden om den til fordel for manipulerende journalistik...hvilket jeg naturligvis ikke ønsker, at mine licenspenge skal gå til.
Udfra jeres speaker i programmet kan jeg forstå, at i har fået forklaret, at afstanden til telefoncentralen er afgørende for, hvilken hastighed man som forbruger kan forvente, og det trøster mig lidt, at i har taget dette emne alvorligt nok til at nævne denne faktor.
I har dog fravalgt at omtale kvaliteten af kobberlinien, der også kan være en betydende faktor. Særligt når jeres "emne" forsøger at få en 4 Mb linie til et sommerhus, der ikke kan forventes at have en kobberlinie af høj kvalitet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om i har undersøgt om TDC i følge deres vilkår er forpligtet til en en undersøgelse af hver enkelte husstand, både hvad angår kobberkvalitet og afstand til nærmeste central, før de godkender bestillingen på den ønskede båndbredde?
Og hvis de rent faktisk er, så ville jeg meget gerne høre en kommentar fra dem i en kommende udgave af Kontant omkring de forventede omkostninger for disse undersøgelser, da det nok ville have en ret drastisk effekt på prisniveauet for ADSL her i landet at foretage disse undersøgelser for hver enkelt forbindelse..
I har også fravalgt at nævne TCP overhead, hvilket let kan koste omkring 10-15% båndbredde, men da dette er en del af datatrafikken - hvilket enhver der kender lidt til TCP protokollen, som ADSL bygger på, er klar over - må dette naturligvis regnes for et forventeligt tab i båndbredde.
Eller sagt på en anden måde...TDC leverer den hastighed, de skal, selvom 10-15% af båndbredden vil gå til TCP overhead.
Hvis i skulle være tvivl om, hvad TCP overhead handler om, så er det informationer om den datapakke, der bliver sendt, som er inkluderet i selve datapakken. Og hvis i skulle være i tvivl om, hvad en datapakke er, så kan jeg sige, at hver enkelte pakke indeholder op mod 1500 byte brugbar data, samt informationer om afsender og modtager samt indbygget fejltjek...og et par andre ting, som nok i formentlig er endnu mere ligeglade med, end hvad jeg har nævnt hidtil.
I kan evt. selv prøve at regne lidt på, hvor mange datapakker, der går på en 512 kilobyte, hvilket svarer til 4 megabit i sekundet, som er Gert Nielsens forbindelse. Hertil skal så også lægges gensendelse af datapakker, der forventeligt ikke bliver modtaget korrekt og skal gensendes. Det er svært at lave en statistik over et forventeligt tab af datapakker, men man kan dog sige, at risikoen stiger omvendt proportionelt med kvaliteten af kobberlinien.
Lad mig droppe den her tekniske snak og tale lige ud af posen...
Jeg er dybt utilfreds med Kontant. Udfra hvad jeg tidligere har set forventede jeg ikke det store, men her er et emne, der rent faktisk interesserer mig som udlært datafagtekniker.
I tilsviner en branche, som i ikke er i nærheden af at forstå. Og i gør det for at "tjene forbrugeren", mens jeres rapportage i virkeligheden kunne føre til forhøjede priser pga. forhøjede omkostninger pga. forkælede forbrugere, der ser Kontant og tror, at de kan få indblik i en teknologi, der tager måneder at sætte sig ind i, mens de ser et TV-segment på 9 minutter eller deromkring.
For at koge det helt ned til det essentielle: I forsøger at gøre bredbåndsforbindelser til en vare på lige linie med sportsvogne og mælk, men hvis varen skulle kontrolleres i samme omfang, så ville omkostningerne ved at levere den forventede vare få priserne til at stige på et niveau, der absolut ikke er i forbrugerens interesse.
Jeg håber, at i ønsker at gøre Danmark til et land, hvor forbrugere har lettere ved at gennemskue deres rettigheder, men jeg ville ønske, at i ville researche lidt og ikke køre den fornærmede stil pr. automatik, når en eller anden føler sig uretfærdigt behandlet, for det efterlader mig og mange andre med et indtryk af, at i bevidst søger at få folk til at føle sig forurettede, så i kan få et højere seertal.
Jeg kan desuden oplyse, at de "skjulte" vilkår kan findes på TDCs hjemmeside, hvor Gert Nielsen bestilte sin opgradering, under menupunktet "Vilkår" i menuen "Bredbånd", hvor Gert Nielsen bestilte sin opgradering, såfremt han gjorde det over nettet som nævnt i jeres rapportage. Om det var sådan, da rapportagen blev lavet, ved jeg ikke, men jeg tror det. Hvis ikke, så kan i glæde jer over, at jeres "journalistik" har en effekt.
Med venlig hilsen og (desværre) ringe håb om i vil tage dette emne op i et kommende afsnit af Kontant
XXXXXXXXX XXXXXXXXX
------
Jeg fik svar af her til morgen af en mandsperson, som jeg vælger at gøre anonym, da andet ville være synd for ham. For han er jo enten meget udspekuleret eller hamrende inkompetent, idet han undlader at tage stilling til min teori om, at de IKKE handler i forbrugerens interesse, samt at jeg oplyser ham om, at vilkårene er tilgængelige på TDCs hjemmeside.
Her er svaret:
------
Kære XXXXXXXXX XXXXXXXXX - aller først tak for interessen for vores program. Vi modtager en del reaktioner på vores udsendelser. Mange er glade for programmet, nogle er ophidsede over det, vi har afdækket, og andre igen er irriterede over vores program og enten det, vi fortæller, eller måden, vi fortæller det på. Alt sammen er det jo udtryk for, at Kontant har mange seere og mange engagerede seere. Det er vi rigtigt glade for! Du hører til de mindre tilfredse, kan man sige. Du har en særligt, faglig indsigt og føler ikke, at vi kommer godt nok ned i det tekniske.
Til det må jeg sige, at vi som forbrugermagasin forholder os til, om - i det her tilfælde - TDC leverer den vare, de har markedsført overfor kunderne. Det må vi konstatere, at TDC ikke har i en lang række tilfælde med denne bredbånds-pakke. Om der så er den ene eller den anden teknologiske begrundelse, må være et anliggende mellem TDCs tekniske kapaciteter og TDCs markedsføringsfolk. Hvis jeg må bruge et billede, vi anvendte i udsendelsen, nemlig mælken: Det nytter jo ikke at Arla eller Thise lover at levere alle frisk mælk, hvis den så er sur ude i de mindste Brugs-butikker, hvorpå mejerierne forklarer sig med leveringsproblemer og transportafstande. Man skal holde hvad man lover, og derfor skal man forinden sikre sig, at man kan levere det, man lover. Ellers risikerer man at komme i Kontant, blandt andet.
Med venlig hilsen
XXXXX XXXXXXXX XXXXXXX
------
TDC har desuden selv svaret på Kontants rapportage, hvor de siger nogenlunde det samme, som jeg skrev.
Please...lov mig at i ikke lytter til de fjolser, der saboterer samfundet under påskud af at gøre os alle en kæmpe tjeneste.
Kontant er et godt eksempel på et af disse forbrugerprogrammer, og i denne udsendelse, som jeg i går aftes blev henvist til af nogle ligesindede, gik de over stregen.
Så jeg gik ind på www.dr.dk og valgte "Satire" i menuen i håb om at finde en mailadresse til Kontant. Det lykkedes desværre, så jeg måtte bruge søgefunktionen, der gav mig mailadressen til redaktøren for Kontant, Lisbeth Kølster.
Og så skrev jeg da lige en mail til hende:
------
Hej Lisbeth
Jeg har lige siddet på DRs hjemmeside og set det nyeste afsnit af Kontant efter opfordring fra nogle, der ligesom jeg ved lidt om ADSL teknologien.
I taler om en hr Gert Nielsen, der ikke får den båndbredde, han er blevet lovet af TDC.
Jeg forstår jeres argumenter, men jeg er frustreret over jeres ensidede dækning af sagen, da i enten ikke har sat jer ind i teknologien, eller bare har valgt at tilsidesætte jeres viden om den til fordel for manipulerende journalistik...hvilket jeg naturligvis ikke ønsker, at mine licenspenge skal gå til.
Udfra jeres speaker i programmet kan jeg forstå, at i har fået forklaret, at afstanden til telefoncentralen er afgørende for, hvilken hastighed man som forbruger kan forvente, og det trøster mig lidt, at i har taget dette emne alvorligt nok til at nævne denne faktor.
I har dog fravalgt at omtale kvaliteten af kobberlinien, der også kan være en betydende faktor. Særligt når jeres "emne" forsøger at få en 4 Mb linie til et sommerhus, der ikke kan forventes at have en kobberlinie af høj kvalitet.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om i har undersøgt om TDC i følge deres vilkår er forpligtet til en en undersøgelse af hver enkelte husstand, både hvad angår kobberkvalitet og afstand til nærmeste central, før de godkender bestillingen på den ønskede båndbredde?
Og hvis de rent faktisk er, så ville jeg meget gerne høre en kommentar fra dem i en kommende udgave af Kontant omkring de forventede omkostninger for disse undersøgelser, da det nok ville have en ret drastisk effekt på prisniveauet for ADSL her i landet at foretage disse undersøgelser for hver enkelt forbindelse..
I har også fravalgt at nævne TCP overhead, hvilket let kan koste omkring 10-15% båndbredde, men da dette er en del af datatrafikken - hvilket enhver der kender lidt til TCP protokollen, som ADSL bygger på, er klar over - må dette naturligvis regnes for et forventeligt tab i båndbredde.
Eller sagt på en anden måde...TDC leverer den hastighed, de skal, selvom 10-15% af båndbredden vil gå til TCP overhead.
Hvis i skulle være tvivl om, hvad TCP overhead handler om, så er det informationer om den datapakke, der bliver sendt, som er inkluderet i selve datapakken. Og hvis i skulle være i tvivl om, hvad en datapakke er, så kan jeg sige, at hver enkelte pakke indeholder op mod 1500 byte brugbar data, samt informationer om afsender og modtager samt indbygget fejltjek...og et par andre ting, som nok i formentlig er endnu mere ligeglade med, end hvad jeg har nævnt hidtil.
I kan evt. selv prøve at regne lidt på, hvor mange datapakker, der går på en 512 kilobyte, hvilket svarer til 4 megabit i sekundet, som er Gert Nielsens forbindelse. Hertil skal så også lægges gensendelse af datapakker, der forventeligt ikke bliver modtaget korrekt og skal gensendes. Det er svært at lave en statistik over et forventeligt tab af datapakker, men man kan dog sige, at risikoen stiger omvendt proportionelt med kvaliteten af kobberlinien.
Lad mig droppe den her tekniske snak og tale lige ud af posen...
Jeg er dybt utilfreds med Kontant. Udfra hvad jeg tidligere har set forventede jeg ikke det store, men her er et emne, der rent faktisk interesserer mig som udlært datafagtekniker.
I tilsviner en branche, som i ikke er i nærheden af at forstå. Og i gør det for at "tjene forbrugeren", mens jeres rapportage i virkeligheden kunne føre til forhøjede priser pga. forhøjede omkostninger pga. forkælede forbrugere, der ser Kontant og tror, at de kan få indblik i en teknologi, der tager måneder at sætte sig ind i, mens de ser et TV-segment på 9 minutter eller deromkring.
For at koge det helt ned til det essentielle: I forsøger at gøre bredbåndsforbindelser til en vare på lige linie med sportsvogne og mælk, men hvis varen skulle kontrolleres i samme omfang, så ville omkostningerne ved at levere den forventede vare få priserne til at stige på et niveau, der absolut ikke er i forbrugerens interesse.
Jeg håber, at i ønsker at gøre Danmark til et land, hvor forbrugere har lettere ved at gennemskue deres rettigheder, men jeg ville ønske, at i ville researche lidt og ikke køre den fornærmede stil pr. automatik, når en eller anden føler sig uretfærdigt behandlet, for det efterlader mig og mange andre med et indtryk af, at i bevidst søger at få folk til at føle sig forurettede, så i kan få et højere seertal.
Jeg kan desuden oplyse, at de "skjulte" vilkår kan findes på TDCs hjemmeside, hvor Gert Nielsen bestilte sin opgradering, under menupunktet "Vilkår" i menuen "Bredbånd", hvor Gert Nielsen bestilte sin opgradering, såfremt han gjorde det over nettet som nævnt i jeres rapportage. Om det var sådan, da rapportagen blev lavet, ved jeg ikke, men jeg tror det. Hvis ikke, så kan i glæde jer over, at jeres "journalistik" har en effekt.
Med venlig hilsen og (desværre) ringe håb om i vil tage dette emne op i et kommende afsnit af Kontant
XXXXXXXXX XXXXXXXXX
------
Jeg fik svar af her til morgen af en mandsperson, som jeg vælger at gøre anonym, da andet ville være synd for ham. For han er jo enten meget udspekuleret eller hamrende inkompetent, idet han undlader at tage stilling til min teori om, at de IKKE handler i forbrugerens interesse, samt at jeg oplyser ham om, at vilkårene er tilgængelige på TDCs hjemmeside.
Her er svaret:
------
Kære XXXXXXXXX XXXXXXXXX - aller først tak for interessen for vores program. Vi modtager en del reaktioner på vores udsendelser. Mange er glade for programmet, nogle er ophidsede over det, vi har afdækket, og andre igen er irriterede over vores program og enten det, vi fortæller, eller måden, vi fortæller det på. Alt sammen er det jo udtryk for, at Kontant har mange seere og mange engagerede seere. Det er vi rigtigt glade for! Du hører til de mindre tilfredse, kan man sige. Du har en særligt, faglig indsigt og føler ikke, at vi kommer godt nok ned i det tekniske.
Til det må jeg sige, at vi som forbrugermagasin forholder os til, om - i det her tilfælde - TDC leverer den vare, de har markedsført overfor kunderne. Det må vi konstatere, at TDC ikke har i en lang række tilfælde med denne bredbånds-pakke. Om der så er den ene eller den anden teknologiske begrundelse, må være et anliggende mellem TDCs tekniske kapaciteter og TDCs markedsføringsfolk. Hvis jeg må bruge et billede, vi anvendte i udsendelsen, nemlig mælken: Det nytter jo ikke at Arla eller Thise lover at levere alle frisk mælk, hvis den så er sur ude i de mindste Brugs-butikker, hvorpå mejerierne forklarer sig med leveringsproblemer og transportafstande. Man skal holde hvad man lover, og derfor skal man forinden sikre sig, at man kan levere det, man lover. Ellers risikerer man at komme i Kontant, blandt andet.
Med venlig hilsen
XXXXX XXXXXXXX XXXXXXX
------
TDC har desuden selv svaret på Kontants rapportage, hvor de siger nogenlunde det samme, som jeg skrev.
Please...lov mig at i ikke lytter til de fjolser, der saboterer samfundet under påskud af at gøre os alle en kæmpe tjeneste.
5 Comments:
Nu ved jeg ikke om jeg vil gå så langt som til at påstå at kontant direkte "ødelægger samfundet" med forkert oplysninger.
Desuden har de jo ret i at man som virksomhed skal holde hvad man lover, og ellers oplyse om at de af forskellige årsager ikke er i stand til at holde deres løfter, hvilket TDC tilsyneladende ikke har gjort i det her tilfælde. (Nu har jeg ikke set programmet, så jeg kan jo kun tale ud fra dit indlæg).
Under alle omstændigheder mener ejg ikke at forbrugerprogrammer som fx. Kontant er af det onde, men du har måske ret i at de nogle gange er lidt ensidige i deres dækning af sagerne...
Jeg mener heller ikke, at Kontant er den direkte årsag til, at folk opfører sig tosset, men de er absolut en medvirkende årsag, selvom de måske blot er et symptom på en tid, hvor individet er i centrum i en efter min mening fuldstændig vanvittig grad.
Kontant bruger en form for argumentationstrick, hvor de omtaler en situation, der har mange facetter, og slet ikke omtaler andre end dem, der understøtter deres pointe (en variation af tricket "Suggestion by use of a confident manner") samt et andet trick, der hedder "Suggestive imposing", hvor man presser sin holdning ned over hovedet på andre gennem (ofte meget manipulerende) argumentation.
Det er ren og skær skraldespandsjournalistik, der giver forbrugeren indtryk af, at han skal være kritisk indstillet overfor alle de indkøb, han foretager sig, fordi stort set alle virksomheder forsøger at snyde ham.
Samtidig fremprovokerer de en følelse af sejr hos folk, der "slår den onde virksomhed", fordi de gør "ligesom dem på TV", hvilket gør, at folk vil gå meget langt for at vinde for at få dne følelse...uagtet at de træder (ofte hårdt) på andre mennesker, der bare passer deres arbejde.
Dét, synes jeg, er ødelæggende for samfundet...at en dagligdags ting som indkøb bliver gjort til en kamp mand mod mand.
Ang. TDC er jeg slet ikke i tvivl om, at jeg har ret i min teori. Strategien hedder "Best Effort" og er indtil videre den mest optimale forretningsmetode for internetlevendører OG deres kunder.
Det er nok rigtigt, at man kunne skrive det ind i de vilkår, hvis de altså ikke har gjort det, man skal kunde skal underskrive, men tror du, at de ville blive læst? Og hvis de blev læst, ville de så blive forstået af forbrugere, der ikke har en 5-årig IT uddannelse bag sig?
Desuden står vilkårene på deres hjemmeside, hvor deres forurettede kunde bestilte sin forbindelse...han følte bare ikke lige for at klikke på linket "Vilkår".
Jeg synes ikke, at man skal finde sig i at blive snydt, men man skal heller ikke være kritisk indstillet overfor alt. Og jeg synes faktisk, at Kontant er værre snydere end noget firma, jeg nogensinde har hørt om, da deres snyd har direkte personlige konsekvenser for de medarbejdere i Føtex, TDC, bilforhandlere og mange andre steder, hvor de bliver angrebet af folk, der tror, at de kender købeloven efter at have set et 9 minutters indslag på TV.
Som du nok kan forstå kan jeg virkelig ikke lide det program. ;)
Nu må du ikke lade dig rive med..
Det er rigtigt at der altid er en forklaring og TDC og dig er åbenbart kommet frem til den samme. Det fratager dog ikke ansvaret fra TDC om at have en tydelig og korrekt kommunikation og information omkring deres produkter. Der kan altid ske fejl, men så må man vedkende sig dem - også selvom fejlen måske ikke var "deres skyld".
Som stor koncern har man meget stor opmærksomhed fra alle stakeholders, og uanset hvor ansvaret ligger, er det TDC der får huggene i medierne. Og det må de forholde sig til - og det gør de. Tro mig de er vant til Kontant og andre forbruger programmer, der prøver at sætte dem i et dårligt lys, men de klarer sig jo godt alligevel i popularitetsmålingerne fra forbrugernes side, så det er nok ikke så slemt igen.
Kontant er et program der lever af at levere forbruger-historier for at vise forbrugere at de altså har nogle rettigheder. De (som alle andre programmer selv -måske især- nyhederne) framer deres udsendelse for at skabe den gode historie. God framing er essentielt for alle journalister (dét er det, de gør. Ligesom politikkere og kommunikationsfolk taler og håndværkere drikker øl ;).
Alle har forskellige agendaer. Og der hersker en uendelig kamp om at definere begreberne og sætte dagsordenen.
Kontant er et kritisk forbrugerprogram, der fortæller danskerne at de har nogle rettigheder eller muligheder om man vil, og TDC er en virksomhed der tjener penge på samme gruppe, bla. ved at have et godt ry, så de kan tjene flere penge.
Det, jeg egentlig bare ville sige med den her kommentar er, at det handler om at være kildekritisk. Og er man det, kan man gennemskue eller i det mindste bare se omridset af aktørers agendaer. Og så er der egentlig ingen grund til at tale om at det ødelægger samfundet. Det er et normativt spørgsmål alle vil være uenige om alligevel.
Btw:
jeg har aldrig hørt om argumentationstricket "Suggestion by use of a confident manner" og "Suggestive imposing". Hvem har udviklet det?
ALLE "presser sin holdning ned over hovedet på (ALLE) folk". Hvem siger at det nødvendigvis er en dårlig ting?
Jeg ved ikke, hvem der har udviklet begreberne. Det var nogle, jeg fandt på nettet engang, og de har så hængt ved lige siden. Selvom jeg da må indrømme, at jeg som regel lige må google for at genopfriske min hukommelse, når jeg skal nævne dem. ;)
Er du da uenig med mig i min vurdering af deres brug af tricks?
Mit problem med det her er den vildledning af forbrugerne, som Kontant foretager under påskud af at ville hjælpe folk. Både fordi det understøtter holdningen om, at man ikke skal lytte til eksperterne, men til sin egen (som forbruger, begrænsede) fornuft...og fordi det skader de ansatte, der bliver angrebet af folk, der tror, de har retten på deres side efter at have set en misvisende rapportage. Det sker dagligt...tjek evt. www.haderkunder.dk.
Det er nok rigtigt, at Kontant ville have sin berettigelse, hvis folk udviste en smule kildekritik, eller hvis programmet var en smule mere sobert, men sådan er virkeligheden ikke. Og derfor synes jeg ikke, at programmet har sin berettigelse.
Hvis jeg var diktator i Danmark, ville jeg dog ikke forbyde den slags TV. Men da det er finansieret gennem licensen, ville jeg fratage redaktionen deres midler og bruge det til noget, der kommer samfundet til gode.
[b]Supreme Search Engine[/b]
[i]A powerful new search engine on the Net! Find information and websites on the Internet. [/i]
[url=http://www.supremesearch.net]Supreme Search Engine[/url]
[url=http://www.supremesearch.net][img]http://www.supremesearch3000.bravehost.com/Mini.jpg[/img][/url]
Send en kommentar
<< Home